Harimau Putih Gigit Kambing Di China

harimau-putin-bunuh-15-kambing-di-china
PADANGTODAY.com– Seekor harimau Siberia yang dilepaskan ke alam liar oleh Presiden Rusia Vladimir Putin membuat takut para peternak di perbatasan China sebelah timur laut.

Advertisements

Kantor berita Xinhua kemarin melaporkan, hewan buas bernama Ustin itu menggigit dan membunuh 15 kambing milik para peternak. Sedangkan tiga ekor kambing dilaporkan hilang Ahad dan Senin lalu di daerah Fuyuan, Provinsi Heilongjiang.

Menurut Xinhua, pemilik kambing yang dibuat kesal oleh harimau itu bernama Guo Yulin. Namun kerugian dia akan diganti oleh pihak Kementerian Kehutanan China.

Xinhua juga menuturkan, para ahli hewan di Rusia menyelamatkan lima harimau dua tahun lalu. Ustin adalah salah satu dari tiga harimau yang dilepaskan Putin pada Mei lalu di kawasan Amur, perbatasan Rusia sebelah timur dan timur laut China.

Dua harimau itu memasuki wilayah Negeri Tirai Bambu itu dan mereka dipasangi alat pelacak oleh pekerja alam liar China, seperti dilansir stasiun televisi CBSNews, Rabu (26/11).

Satu harimau lain yang masuk ke China, bernama Kuzya, diyakini sudah menyerang sebuah peternakan di Heilongjiang dan memakan lima ayam di sana bulan lalu.

“Waktu saya buka kandang pada pagi hari, kambing mati ada di mana-mana,” kata Guo, seperti dikutip Xinhua.

Para ahli setempat menemukan jejak harimau di dalam dan di atap kandang kambing itu.(dil/cbs)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*